Varför är muskler så viktigt?

FRÅGA EXPERTEN
Inskickad fråga:

Nu för tiden pratas det väldigt mycket om att muskler är viktigt för hälsan och typ 2-diabetes. Men varför är det egentligen så viktigt? Vad är det musklerna gör, eller leder till, för mig som har typ 2-diabetes?

Hur gör man bäst för att få muskler? Vad jag har förstått så rekommenderar de flesta att man ska gå på gym. Jag antar att man då menar att man ska lyfta vikter på olika sätt, eller använda maskiner. Att styrketräning ger bättre muskeltillväxt än konditionsträning som promenader, joggning och gympa-pass..?

I andra vågskålen har man ju ofta vikten. Att man vill gå ned i vikt. Och hur gör man då för att på bästa sätt gå ned i fett men upp i muskler? Försöker man gå ned i vikt, och faktiskt lyckas med det, är det väl lätt hänt att det faktiskt är musklerna man tar av? 

Har du några råd att ge kring detta?

Jag, har själv lyckats gå ned från 110 kilo till 92 på ett par år. Men jag har nog minst 10 kilo kvar för att inte vara överviktig, enligt bmi. Jag är 180 centimeter lång. 

Jag tränar förhållandevis mycket, tror jag. Jag har som mål att jogga fyra mil i veckan (och kanske snittar strax under det utslaget på ett år). Däremot tränar jag ingen styrketräning.

Och det värsta är att jag nu tycker att jag är ganska duktig med maten och inte vräker i mig för mycket, men jag har så väldigt svårt för ytterligare viktnedgång, verkar det som.

För att få motivation att också gå och lyfta på gymmet, skulle jag vilja ha något redskap, som i likhet med löparklockan visar svart på vitt att jag har gjort en insats. Jag har sett att det nu finns vågar som påstås mäta kroppens muskelmassa. Några utger sig också för att kunna mäta visceralt fett. Vet du om den här typen av vågar är tillförlitliga?

Ralf, 60 år

Professor Kerstin Brismar
Expertens svar:

Jag gratulerar dig till ett mycket bra resultat av ditt arbete att nå ett mål. Du har gått ner 16 % av din vikt, vilket är fantastiskt bra. Ditt blodsocker borde nu vara jättebra. 

Musklerna står för 70% av sockerupptaget från blodet under dagen när vi använder dom, det vill säga de betyder mycket för ett bra blodsocker och för ditt välmående. 

Med åldern minskar muskelmassa (för att vi blir mindre fysiskt aktiva), vilket visar sig, särskilt hos män, i form av ökat fasteblodsocker, även om du inte har diabetes. 

Musklerna minskar men vikten ökar hos de flesta, vilket beror på ökad fettmassa med åren. Det bidrar till minskad insulinkänslighet och risk för utveckling av våra vanliga folksjukdomar när vi blir lite äldre. 

Muskelarbete har också stor betydelse för hur vi mår psykiskt, vilket förklaras av ämnen som frisätts från musklerna vid arbete och påverkar hjärnans signalsystem positivt. 

Alla mår vi bra av all sorts muskelarbete. Så kallad konditionsstimulerande aktivitet – (som ökar pulsen) ökar förutom hjärtats muskel också muskelmassan i till exempel låren och sätesmusklerna – till exempel joggning, gympa-pass, promenader, cykling, dans, trädgårdsarbete, att storstäda hemmet, gång i trappor, simning och rodd. 

Styrketräning som ökar muskelmassan och muskelkraften får vi också vid flera av de aktiviteter som också är konditionshöjande. Bra styrketräning innebär att vi ökar styrkan och massan hos många fler muskelgrupper, vilket kan göras högt upp i åren – till och med även om vi inte kan gå! Det är bra för sockret, hjärnan, balansen och kan ofta minska värk i ryggen. 

När vi minskar vårt kaloriintag med 35–50 procent så minskar inte bara fettmassan utan också muskelmassan. Vi kan minska förlust av muskelmassa genom att äta en större andel protein (bönor, fisk, ägg, fågel, magert kött) samtidigt som vi minskar på fett, stärkelse och socker, samt att äta enligt till exempel 5:2 dieten, då vi fastar 2 dagar i veckan och äter nära normalt de andra 5. Fastan innebär att du bränner fett. 

Tar du bort för mycket kolhydrater från kosten minskar insulinproduktionen så mycket att du inte kan öka eller ”skydda” muskelmassan från att minska. Insulin behövs för att kunna bygga muskler. 

Tanita-vågen är ok att bestämma mängden fett, bukfett, vatten och ”muskelmassa” hos överviktiga personer, men ej hos smala. Den har vid jämförelse med resultaten från datortomografi visat jämförbara värden. 

Hoppas detta är svar på dina frågor

Vänliga hälsningar,
Kerstin