Slut på uppdelat medlemskap

NYHET

Det går inte längre att enbart bli medlem i Storstockholms diabetesförening, SSDF. Med medlemskap följer från och med nu automatisk anslutning till Svenska diabetesförbundet. Det beslutade föreningens årsmöte.

DEN 23 APRIL tog föreningens årsmöte plats i HSO:s lokaler på S:t Göransgatan. Den stora frågan var hur föreningen skulle hantera risken för uteslutning ur Svenska diabetesförbundet genom att ha medlemmar som inte är anslutna till förbundet, se Leva nr 8-08

Årsmötet röstade ja till det förslag som stadgekommittén som tillsattes vid förra årsmötet, lagt fram och som styrelsen ställt sig bakom.

För nya medlemmar innebär det alltså automatisk anslutning till förbundet vid medlemskap i föreningen. Det kostar 310 kr per år, en hundralapp mer än för enbart lokalt medlemskap. Den ordningen gäller redan från och med att årsmötesprotokollet justerats.

Övriga fasas in

De medlemmar som valt att endast vara medlemmar i föreningen,

cirka 2 000 av sammanlagt 5 000, ska fasas in under några år, osagt hur många. För att visa förbundet att man seriöst kommer att arbeta för att ansluta dessa medlemmar, ska föreningen till förbundet från och med 2010 betala 10 procent av den uteblivna avgiften.

– Det visar god vilja och sätter ett tryck på föreningen att arbeta aktivt för att få in dessa medlemmar. Men går vi för hårt fram är det inte orimligt att vi tappar dem. Den stora förloraren blir då Svenska diabetesförbundet som förlorar det statliga bidrag som de i dag får för dessa, sa Stig Berge, stadgekommitténs sammankallande och tidigare ordförande i SSDF.

Någon retroaktiv skuld till förbundet, anser sig föreningen inte ha.

Inge-Britt Lundin, ordförande i SSDF, upprepade att hon anser att det enda sättet att komma någonvart i arbetet med diabetes är att stå enade, men att hon behöver hjälp av Margareta Nilsson, Diabetesförbundets ordförande.

– Jag skulle vilja att Margareta skriver ett öppet brev till de här medlemmarna som står utanför och talar om för dem vilka fördelar det är med att vara ansluten till förbundet.

Om förbundet inte godtar den av årsmötet beslutade lösningen utan fortsätter att driva frågan om uteslutning av föreningen vid Riksstämman i höst, uppdrog årsmötet åt styrelsen att vidare hantera frågan.

Fortsatta underskott

En annan tung punkt på årsmötets dagordning var ekonomin.

För tredje året i rad redovisade föreningen ett saftigt underskott, för 2008 på drygt 1,6 miljoner kronor. Trots uppsägningar av kanslipersonal, naturliga avgångar, tillfälligt stopp för utveckling av hemsidan och inga nya åtaganden, lyser siffrorna röda även i budget 2009 och prognosen 2010.

Det beror nästan uteslutande på lågkonjunkturen och börsfallet som påverkar värdepapper och pensionsplaceringar. I många år har föreningens pensionsplaceringar, som sköts av en stiftelse, gett så god avkastning att föreningen bara behövt göra relativt små avsättningar varje år. I spåren av den globala ekonomiska krisen går nu placeringarna med förlust och kräver mångdubblade avsättningar. I samma veva gör en regelförändring att den kreditförsäkring som garanterar de anställdas pensioner i framtiden, ökar kraftigt.

Trots flera år av underskott har föreningen en i grunden god ekonomi, soliditeten är hög (88,4%).  

SUSANNA PAGELS

Fotnot 1: En riksorganisation som uppfyller kriterierna för statsbidrag, får, om ansökan och prövning visar det, statligt medlemsbidrag för alla som betalat medlemsavgift, bekräftar Karin Bodell, utredare på Socialstyrelsen. Detta oavsett hur avgifterna tas in och används.

Fotnot 2: Svenska diabetesförbundet fattar inte beslut förrän i augusti om hur de ställer sig till den föreslagna lösningen, enligt ordförande Margareta Nilsson.

Ur Leva med Diabetes nummer 4 2009